România va cere UE o amânare de o lună, până pe 31 mai, a depunerii PNRR (în baza căruia ar urma să fie finanțate proiecte în valoare de peste 30 mld. euro). Ministrul Proiectelor Europene: Există probleme politice și probleme tehnice.

Anunțul a fost făcut de către Cristian Ghinea, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, după ce de dimineață Ludovic Orban spunea că UE, prin Comisia Europeană, a respins proiectul de 600 de milioane de euro pentru conectarea la gaze a sute de localități din România, prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR). Acesta este al doilea mare proiect mare respins de Comisie, după cel legat de refacerea sistemului de irigații. 

Ghinea susține că „nu s-a respins definitiv nimic pentru că nu s-a depus încă nimic”, dar confirmă faptul că autoritatea europeană a transmis mai multe observații pe subiect.  „În general Comisia nu prea agreează finanțarea infrastructurii de combustibili fosili”, spune ministrul.

Principalele declarații:

  • Continuăm discuțiile pe toate proiectele. Să fie clare câteva lucruri. Comisia Europeană are genul ăsta de dialog cu toate statele membre. Bulgaria, Olanda, Finlanda, Polonia, se pregătesc și spun că vor trimite după 30 aprilie.
  • Din discuția cu premierii, vicepremierii și domnul Orban am convenit că vom merge pe calendarul de depunere pentru 31 mai. Am avut o discuție cu domnul Orban în care ne-am lămurit, l-am întrebat ce a vrut să spună, mi-a spus că a declarat că sunt discuții tehnice.
  • Ca să lămuresc chestiunea cu s-a greșit sau nu, nu s-a greșit, e o distanță pe care trebuie să o recuperăm, am făcut eforturi fabuloase în trei luni cu toate echipele de la ministerele de linie. Se trimit la Comisie propunerile, se primește feedback și așa mai departe. Nu există motive de îngrijorare.
  • Eu sunt foarte mulțumit că avem componente de Sănătate, Educație, Infrastructură, Păduri, apreciate de Comisie, cu care am bătut aproape palma. Sunt unele probleme tehnice pe care trebuie să mai lucrăm, altele sunt probleme politice. Autostrăzile, alocarea de 4 miliarde de euro, e o problemă politică. Comisia nu ar trebui să aibă părere despre mărimea alocării, ci observații tehnice pe chestiune. Fac apel la liderii PSD să nu mai submineze negocierele dure cu Comisia Europeană. Când negociezi dur cu un partener extern ești subminat de oameni care se află în treabă și fac declarații.
  • Nimic nu s-a respins, pentru că nimic nu s-a depus oficial. Nu s-au întors, am primit e-mail-uri de tipul aici trebuie să îmbunătățiți. Spun că trebuie să fim uniți.  Ministerele de linie, miniștrii, sunt mereu invitați să participe la procesul de negociere, ei susțin proiectele pentru că ei le-au scris. Nu s-au blocat negocierile.
  • Este destul de sceptică Comisia Europeană pe proiectul privind gazele. Este o propunere de a investi în extinderea infrastructurii de gaze, întrebarea este în ce regiune să începem. În general Comisia nu prea agreează finanțarea infrastructurii de combustibili fosili.

Amintim, termenul agreat inițial pentru depunerea oficială a Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) era 30 aprilie.

Joia trecută, vicepremierul Dan Barna anunța că PNRR trebuie din nou modificat (pentru a treia oară), deoarece ”la unele teme, reprezentanții UE au spus că alocarea e prea mare și sunt dispuși să dea sume mai mici”. România a inclus, de exemplu, și investiții în sistemele de irigații, care ”nu sunt o reformă care ajută la reziliență după pandemie”, a mai spus Barna.

Prin același plan, autoritățile urmăresc să finanțeze și contrucția Autostrăzii A7, care leagă Bucureștiul de regiunea Moldova, dar și metroul din Cluj. Guvernul a dezbătut în primă lectură PNRR la mijlocul lunii martie, când a stabilit pentru acesta șase axe de dezvoltare. transformare digitală, competitivitate, coeziune socială, sănătate, tranziția verde, politici pentru generațiile viitoare.